Skip to content

Co za materiały są potrzebne do budowy drogi?

Polska to kraj, który nie słynie z dobrych dróg. Jeśli jednak chodzi o ich budowanie, polskie firmy należą do najznakomitszych fachowców w tej części kontynentu europejskiego. Budowa drogi ekspresowej jest zadaniem zawiłym i zajmującym dużo czasu. Największej ilości czasu nie zajmuje jednak samo budowanie, a kwestie formalne z nim połączone. Tego rodzaju spraw do uregulowania jest bardzo dużo – należy najpierw wytyczyć przebieg drogi, następnie wykupić i dostosować grunt, ogłosić przetarg i dopiero wtedy można zacząć przebieg właściwego budowania drogi. W związku z tak dużą liczbą formalności do dopełnienia, koszty dróg krajowych są ogromne. Znacznie łatwiej kwestia wygląda w wypadku dróg gminnych i innych tego rodzaju, o mniejszej długości.

autostrada
Autor: Doug Kerr
Źródło: http://www.flickr.com
Z czego robi się drogę?Zewnętrzną warstwę większej części dróg tworzą dwie warstwy asfaltu o różnych cechach. Mieszanka wykorzystywana w powstawaniu dróg – zobacz na www.sol-drogowa.pl/ służy jednak jedynie jako materiał łączący kruszywa drogowe. Materiały te są właściwą nawierzchnią ulicy, muszą one spełniać dokładnie sformułowane wymogi a ich mieszanina z asfaltem musi posiadać właściwą konsystencję w wysokich temperaturach i być poza tym odporna na mrozy. Sam asfalt (ważny link) otrzymuje się jako produkt uboczny w przeróbce ropy naftowej, jego źródła są więc na tyle duże żeby zaspokoić zapotrzebowanie przemysłu drogowego w obrębie całego świata. Podłoże pod drogę musi być też właściwie przygotowane i utwardzone, do tego również wykorzystuje się rozmaite kruszywa – źródła.

Proces powstawania drogiNa samym początku podłoże musi być bardzo dokładnie wyrównane. Robi się to z pomocą profesjonalistów, oraz zawiłej aparatury geodezyjnej. Dopiero w kolejnym etapie można stworzyć podstawę pod drogę, która powinna zostać wystarczająco utwardzona. Podstawę stanowi najczęściej piasek oraz warstwa żwiru bądź drobnych kamieni. Dopiero na utwardzony i wyrównany podkład stosuje się nawierzchnię. Dawniej, w czasach komunistycznych dla ograniczenia kosztów tworzenia dróg, jako nawierzchnię stosowano kruszywa do betonu. Nie mają one jednak takich właściwości jak asfalt, więc nie są odporne na duże zmiany temperatur. Znane są przypadki pękania tego rodzaju drogi w zimie, kiedy to zamarznięta woda rozrywa takie tworzywo.

Spread The Love, Share Our Article

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Twitter

Related Posts

Comments

There are no comments on this entry.

Trackbacks

There are no trackbacks on this entry.

Add a Comment

Required

Required

Optional

*